Haags Bureau. Boekenmakers. Tekstredacteurs. Grafisch ontwerpers. Vormgevers. Voor alle bekende én onbekende auteurs.

Het Haags Bureau maakt boeken voor – en met – bekende en onbekende auteurs die self-publisher zijn, of onder het label van onze uitgeverij willen publiceren.

Pas op voor uitgevers! ;-)

De meeste auteurs zien het onderbrengen van hun boek bij een uitgeverij nog steeds als erkenning van hun werk. Dan pas heb je ‘echt’ een boek op de markt gebracht. Er zijn echter de afgelopen jaren honderden nieuwe uitgeverijen verschenen die meer niet werken zoals we van oudsher gewend waren: de uitgeverij nam alle kosten op zich, en de auteur ontving 5 tot 10% van de inkomsten van ieder verkocht boek.

Veel van de hedendaagse uitgeverijen laten de auteur alle kosten betalen, en houden van de opbrengsten van ieder verkocht boek een (klein) percentage in. Of dit financieel gunstig voor je is, kun je zelf uitrekenen. Wanneer je je boek helemaal zelf uitgeeft – in eigen beheer, zogezegd –  betaal je alles zelf, maar zijn ook alle inkomsten voor jou.

Pumbo heeft een gratis e-book geschreven waar alle stappen rond de totstandkoming van je boek, waaronder ook het zélf uitgeven ervan – of het laten uitgeven door een uitgever –  aan bod komen.

Ook is er een geweldig artikel verschenen dat haarfijn aangeeft waar je op kunt letten, bij het kiezen van een uitgever. Lees dat vooral alvorens je beslist!

Wil je je manuscript toch graag door een uitgever laten uitgeven? Dat is minder moeilijk dat het lijkt: Nederland telt zo’n 1.500 uitgevers. Allemaal met hun eigen voordelen en nadelen.  By the way: zegt de door jouw gekozen uitgever ieder aangeboden manuscript te accepteren, krab je dan eens achter de oren.

Vergeet niet om een zogenaamde synopsis mee te sturen, met je manuscript.

Vraag heel goed na wat de uitgever aan promotie gaat doen en welke kosten daar eventueel aan verbonden zijn. Als je zelf voor de promotie moet gaan zorgen, vraag je dan af wat de meerwaarde van deze uitgeverij is. Je kunt immers zelf de redactie, vormgeving, drukwerk en distributie eenvoudig uitbesteden (wij bij het Haags Bureau doen niet anders, de hele dag!) en we hebben boekmarketeers in ons netwerk die je kunnen helpen met de promotie.

De promotie die de uitgeverij voor je boek doet is eigenlijk ook de enige meerwaarde om met een uitgever in zee te gaan. En dan hebben we het niet over het plaatsen van je boek in een aanbiedingsfolder vol de nieuw te verschijnen boeken aan alle boekhandels in Nederland… want zelfs dat kun je eenvoudig zelf.

Helemaal zelf je boek uitgeven is een hele goede optie. In Amerika worden self-publishers als de nieuwe helden gezien. Ook in Nederland geven steeds meer auteurs hun eigen boek uit. Claudia de Breij, Paulien Cornelisse en diverse bekende YouTubers omarmen self-publishing, en ook Sonja Bakker publiceerde destijds haar eerste boek zelf (daar zijn 600.000 exemplaren van verkocht!).

Er zijn veel handige online tools beschikbaar, zodat ook jij je boek eenvoudig zelf kunt uitgeven. Reactie, vormgeving, printen of drukken en de promotie, dat zijn grofweg de stappen die te zetten zijn. We helpen je daar graag bij! Bij het Haags Bureau hebben we deze disciplines gewoon in huis, en daarnaast hebben we een netwerk van drukkerijen, printerijen en marketeers die je kunnen helpen. Kijk even naar het uitgeefpakket en het uitgeefmenu, om te zien waar we je mee kunnen helpen. Of je nu je boek zelf uitgeeft, of onder onze vleugels wilt publiceren.

%d bloggers liken dit: