Haags Bureau. Boekenmakers. Tekstredacteurs. Grafisch ontwerpers. Vormgevers. Voor bekende én onbekende auteurs.

Het Haags Bureau maakt boeken voor – en met – bekende en onbekende auteurs. Voor self-publishers, of onder het label van onze uitgeverij.

Pas op voor uitgevers! ;-)

De meeste auteurs zien het onderbrengen van hun boek bij een uitgeverij nog steeds als erkenning van hun werk. Dan pas heb je immers ‘echt’ een boek op de markt gebracht. Er zijn de afgelopen jaren honderden nieuwe uitgeverijen verschenen die daar een verdienmodel in zagen, en  niet werken zoals we van oudsher van een uitgeverij gewend waren. Vroeger nam de uitgeverij  alle kosten op zich, en de auteur ontving 5 tot 10% van de inkomsten van ieder verkocht boek. De auteur hoefde geen cent mee te brengen.

Dat is bij de nieuwe uitgeverijen dus anders. Die laten de auteur alle kosten betalen, én ze houden van de opbrengsten van ieder verkocht boek een percentage voor zichzelf achter. Of dit financieel gunstig voor je is, kun je zelf uitrekenen. Wanneer je je boek helemaal zelf uitgeeft – in eigen beheer, zogezegd, als self-pubber –  betaal je alles zelf, maar zijn ook alle inkomsten voor jou.

Pumbo heeft een gratis e-book geschreven waar alle stappen rond de totstandkoming van je boek, waaronder ook het zélf uitgeven ervan – of het laten uitgeven door een uitgever –  aan bod komen.

Ook is er een geweldig artikel verschenen dat haarfijn aangeeft waar je op kunt letten, bij het kiezen van een uitgever. Lees dat vooral alvorens je beslist!

Wil je je manuscript tóch graag door een uitgever laten uitgeven? Dat is minder moeilijk dat het lijkt: Nederland telt zo’n 1.500 uitgevers. Allemaal met hun eigen voordelen en nadelen.  By the way: prijst de door jouw gekozen uitgever zichzelf aan als: wij accepteren ieder aangeboden manuscript, krab je dan eens achter de oren.

Vergeet niet om een zogenaamde synopsis mee te sturen, met je manuscript.

Vraag heel goed na wat de uitgever aan promotie gaat doen en welke kosten daar eventueel aan verbonden zijn. Als de uitgever zegt dat je zelf voor de promotie moet gaan zorgen, vraag je dan af wat de meerwaarde van deze uitgeverij is. Wat doet-ie dan wél voor je, wat je zelf niet kunt? Je kunt immers zelf de redactie, vormgeving, drukwerk, promotie en zelfs de verkoop eenvoudig uitbesteden (wij bij het Haags Bureau doen de hele dag niet anders) dus wat bied je uitgever je als extra aan?

Doorgaans is het enige extra wat een uitgeverij doet het aanbieden van jouw boek in de voorjaars- of najaarsfolder die door de distributie via het Centraal Boekhuis bij alle boekhandels komt te liggen. Maar het plaatsen van je boek in een aanbiedingsfolder vol  nieuw te verschijnen concullega-boeken en die aan alle boekhandels in Nederland versturen… kun je eenvoudig zelf. Zelf exclusief voor jouw boek, in een eigen folder!

In Amerika worden self-publishers, auteurs die hun boek helemaal zelf  laten verschijnen, als de nieuwe helden gezien. Ook in Nederland geven steeds meer auteurs hun eigen boek uit. Claudia de Breij, Paulien Cornelisse en diverse bekende YouTubers omarmen self-publishing, en ook Sonja Bakker publiceerde destijds haar eerste boek zelf (daar zijn 600.000 exemplaren van verkocht!).

Er zijn veel handige online tools beschikbaar, zodat ook jij je boek eenvoudig zelf kunt uitgeven. Reactie, vormgeving, drukken en de promotie, dat zijn grofweg de stappen die te zetten zijn. Zo moeilijk is het allemaal niet en waar nodig helpen we je er graag bij! We hebben veel van de disciplines gewoon in huis, en daarnaast hebben we een netwerk vol boekenmakers en boekenmarketeers die je kunnen helpen. Of je nu je boek zelf uitgeeft, of onder onze vleugels wilt publiceren.

%d bloggers liken dit: