Haags Bureau. Boekenmakers. Tekstredacteurs. Grafisch ontwerpers. Vormgevers. Voor bekende én onbekende auteurs.

Het Haags Bureau maakt boeken voor – en met – bekende en onbekende auteurs. Voor self-publishers, of onder het label van onze uitgeverij.

Blog en schrijfwedstrijden

Debutantenschrijfwedstrijd

De Debutantenschrijfwedstrijd gaat weer van start! Vanaf maandag 21 oktober 2019 tot 7 januari 2020 staan we klaar om al jullie inzendingen te ontvangen De Debutantenschrijfwedstrijd is een initiatief van De Stichting Beter Schrijven. Deze wedstrijd is voor alle (toneel)schrijvers, dichters & slammers die nog niet onder contract staan van een uitgeverij of producent. Tijdens het Beter Schrijven Festival op 28 maart 2020 in Lab111 Amsterdam wordt de Debutantenprijs uitgereikt aan de nummer 1 van alle inzendingen. Er kan geschreven worden in de categorieën: fictie, non-fictie, poëzie, poetry slam en toneel. Omdat kwaliteit hoog in het vaandel staat, heeft De Stichting Beter Schrijven besloten om voortaan af te zien van de publieksprijs. Ieders werk wordt uitsluitend beoordeeld door een vakjury van professionele schrijvers. De prijs Manuscriptadvies plus gesprek Publicatie in het online magazine van Editio Papieren publicatie bij het oudste literair-culturele tijdschrift na De Gids uit het Nederlands taalgebied: DWB Twee kaarten voor het Boekenbal 2021 Twee kaarten voor het Beter Schrijven Festival 2021 De prijzenlijst groeit… Houd de website in de gaten. Vakjury Thomas Verbogt | fictie | voorzitter Babs Gons | poëzie  Joris van Casteren | non-fictie Patrick Bassant | fictie Mirthe van Doornik | Debutant Spelregels Je mag niet mer dan 1 inzending per categorie insturen Inzendingen mogen maximaal 1500 woorden zijn Poetry slam: upload de voordracht van je gedicht op YouTube en stuur vervolgens de link naar debutantenwedstrijd@beterschrijven.nl Teksten en verhalen moeten opzichzelfstaand te beoordelen zijn Start 21 oktober 2019 (12:00)  t/m 7 januari 2020 (12:00) 16 januari staat de longlist online op www.stichtingbeterschrijven.nl De shortlist van 10 genomineerden staat vanaf begin maart op www.stichtingbeterschrijven.nl

Deadline

Wie

Stichting Beter Schrijven

Winnen

Manuscriptadvies plus gesprek, Publicatie in het online magazine van Editio, Papieren publicatie bij het oudste literair-culturele tijdschrift na De Gids uit het Nederlands taalgebied: DWB, Twee kaarten voor het Boekenbal 2021, Twee kaarten voor het Beter Schrijven Festival 2021

Iets nieuws in boekenland: Bazarow

Bazarow is een nieuwe website waar je boeken koopt. De site biedt ook recensies, nieuws, een agenda en zelfs een digitaal magazine, oftewel: alles wat een echte boekenfan nodig heeft. Bazarow kijkt bovendien verder en heeft tot doel eraan bij te dragen dat de boekensector levendig en gezond blijft. Waarom en hoe ze dat doen? Dat lees je hieronder.

Roofkapitalisme

Dankzij internet is er een nieuwe economie ontstaan, met gigantische bedrijven die door analyses van bigdata een steeds grotere greep krijgen op wat we denken, kopen, vinden en doen. Dat  leidt tot ongewenste en ondemocratische machtsconcentraties. Grote bedrijven nemen steeds weer nieuwe sectoren over, eisen onmogelijke inkoopkortingen en tarieven, roven de boedel leeg en vernietigen traditionele aanbieders; allemaal ten behoeve van de aandeelhouders. De gewone boekhandel kan er niet tegenop concurreren en verdwijnt, terwijl de grootverdieners der aarde ons een steeds eentonige aanbod voorschotelen.

Boekensector

Binnen de boekensector heb je grofweg drie partijen: 1) de schrijvers/vertalers (en de redacteuren en vormgevers), 2) de uitgevers en 3) de boekverkopers. Geen van deze partijen heeft het over het algemeen erg breed omdat de winstmarges op boeken klein zijn. Bij boeken zit de winst dus echt in grote oplagen en veel verkopen. De meeste boeken worden helaas online gekocht, waardoor de grootste internetaanbieders een machtspositie verworven zodat ze hoge inkoopkortingen bij uitgeverijen kunnen afdwingen. Die uitgeverijen kunnen daardoor de schrijvers/vertalers, redacteuren en vormgevers minder uitbetalen. Daarnaast zien ze hun winst verdampen. Waar blijft de winst van die grote online bedrijven eigenlijk? Die gaat naar de aandeelhouders. Het geld stroomt niet terug in de sector waar het vandaan komt, niet naar de boekhandels en niet naar de schrijvers.

Bazarow

Dat is de reden voor het ontstaan van Bazarow. Ze maakten een verkopende boekensite die evenveel gemak biedt als de grote online verkopers, maar die de winst wél teruggeeft aan de boekensector.

Van de verkoop van elk fysiek boek (boven de € 17,50) en eBook (boven de € 12,50) gaat 50% van de netto opbrengst terug de sector in. Ze richten zich daarbij primair op de schrijvers en vertalers. In Nederland en Vlaanderen tezamen schijnen slechts 120 schrijvers te kunnen leven van de pen. Ook voor vertalers is het vaak sappelen. Bazarow biedt Nederlandstalige schrijvers een extra deel van de opbrengst per verkocht boek (normaal 10% van de verkoopprijs). Ze proberen met Stichting Lira tot een samenwerking te komen om de uitbetaling goed te kunnen regelen. Schrijvers en vertalers die zich willen aanmelden kunnen een mail sturen naar schrijversenvertalers@bazarow.com.

Deze informatie komt van de website van Bazarow (28 november 2019).

Het Haags Bureau ondersteunt schrijvers die hun boek zelf uitgeven, de zogenaamde self-pubbers. Alle inkomsten van de verkoop van hun boeken is 100 procent voor de schrijvers zelf.

17 januari 2019: Wat leest Den Haag het liefst? En Delft?

Bij de bekende boekhandel van Paagman loopt een leuke wedstrijd: wat was het beste boek van 2018? De tussenstand laat zien dat de top-5 van Den Haag en Delft behoorlijk verschilt! Wat zijn volgens jou de beste boeken van 2018?

schermafbeelding 2019-01-17 om 10.46.05

 

16 januari 2019: Marketing middels metadata

Lezers van nu ontdekken en kopen boeken steeds vaker via internet. Het verkoopsucces van boeken (fysieke boeken, e-books of audioboeken), hangt in toenemende mate af van hoe goed lezers de juiste titels kunnen vinden. Goede titelinformatie, de metadata van het boek, is dus heel belangrijk.

Traditionele verkooptechnieken worden zelfs vervangen door de kracht van metadata en uitgevers zetten titelinformatie meer en meer in als hun ‘online verkoopteam’. Voor uitgevers is kennis van metadata onmisbaar. Hoe worden metadata gemaakt, beheerd en verspreid? Hoe gebruiken winkels, bibliotheken en lezers metadata? Scherp nu uw kennis aan tijdens een van de workshops van EDItEUR, de internationale standaardenorganisatie.

De workshops worden gegeven door Graham Bell. Graham is directeur van EDItEUR, de standaarden-organisatie die onder andere verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van ONIX en THEMA. Graham is een ervaren trainer en spreker, die deze cursus wereldwijd geeft. Hij werkte eerder voor HarperCollins Publishers in het Verenigd Koninkrijk, waar hij Head of Publishing Systems was.   Bron: https://www.inct.nl

 

3 december 2018: Doe mee met de wedstrijd & schrijf de volgende Kobo Original!

Word jij de schrijver van een nieuwe bestseller? Ben jij er klaar voor om jouw verhaal los te laten op het grote publiek? Doe mee met de wedstrijd & schrijf de volgende Kobo Original!

Rakuten Kobo is op zoek naar een verslavend goed verhaal om exclusief als Kobo Original te publiceren. Het verhaal moet af zijn, tussen de 40.000 en 80.0000 woorden bevatten en in een van de volgende genres vallen:

  • Algemene fictie/literatuur
  • Romantisch/feelgood/chicklit
  • Detective/thriller

Heeft jouw verhaal de potentie om een serie te worden? Dat is zeker een pré maar geen vereiste.

Je hebt vier maanden de tijd om jouw verhaal te publiceren op het lees- en schrijfplatform Sweek. Ga jij deze uitdaging aan en overtuig jij de jury van jouw #Kobotalent? Dan ben jij straks de nieuwe Kobo Original auteur en is jouw verhaal verkrijgbaar als e-boek, audioboek en paperback!

Naast de hoofdprijs zijn er ook toffe Kobo Writing Life en Sweek Publishing prijzen te winnen.

Hoe werkt #KoboTalent?

  1. Maak een profiel aan op Sweek en publiceer jouw verhaal hoofdstuk voor hoofdstuk of in een keer. Zorg ervoor dat je je verhaal af hebt (40.000 tot 80.000 woorden) vóór de deadline. Om je deelname definitief te maken vragen we je ook te registreren via Kobo Writing Life.
  2. Na de deadline is er nog 2 weken tijd om te stemmen. Lezers kunnen laten zien dat ze jouw verhaal tof vinden door te stemmen via de ‘volg’-knop.
  3. Ook de jury leest en beoordeelt alle verhalen. De shortlist van 10 verhalen bestaat uit 5 verhalen gekozen door de jury en 5 verhalen gekozen door de lezers.
  4. De 10 finalisten worden begin juni uitgenodigd voor een evenement van Kobo en Sweek, waar de winnaar bekend wordt gemaakt.
  5. De winnaar ontvangt een licentiecontract van Kobo en wordt gepubliceerd als Kobo Original – als e-boek en audioboek – co-branded door Sweek. De teams van Kobo en Sweek verzorgen redactie, design en promotie voor de nieuwe exclusieve Kobo Original.
  6. Zo’n 3 maanden na publicatie wordt het winnende verhaal ook als paperback uitgegeven.

Duur

Start schrijfwedstrijd: 3 december 2018
Einde schrijfperiode: 31 maart 2019
Einde stemperiode: 14 april 2019
Bekendmaking shortlist: 20 mei 2019
Uitreiking en evenement: begin juni 2019

klik hier voor meer informatie

%d bloggers liken dit: